Smartphone lease wordt steeds populairder bij providers en daarmee lijkt een eind te komen aan ‘de gratis gsm’. Hi en Telfort kennen nu alleen nog deze leaseregeling die simpel gezegd neer komt op het volgende: je bent niet langer de eigenaar van je smartphone of toestel. Je betaalt maandelijks een leasebedrag aan je provider. Hierdoor hoef je niet langer vooraf voor het toestel te betalen. Op zich geen ingewikkeld verhaal, maar we adviseren je toch om vooral de voorwaarden goed door te nemen.
Schade
Heb je schade, dan zal de provider deze snel voor je oplossen en als het langer gaat duren krijg je een vervangend toestel. Let wel op: die schade moet niet door jou zijn veroorzaakt, want dan ben je natuurlijk uitgesloten van vergoeding. Denk bijvoorbeeld aan het eerst zelf repareren. Je moet dus extra zuinig gaan worden op je leasetoestel ;-).
Diefstal/verlies
Vooral bij diefstal moet je behoorlijk wat regelen. Je moet direct je provider informeren en aangifte doen bij de politie want je hebt een proces verbaal nodig voor je provider. Zo zijn er nog wat punten die je echt even in acht moet nemen. Voor verlies gelden min of meer soortgelijke zaken.
Voordeel is wel dat je bijvoorbeeld geen kosten hebt doordat de dief er op los gaat bellen en internetten. Veelal ben je tot een max van 1.200,– ‘verzekerd’.
Meerdere leasegedeelten
Let er op dat je beide regelingen neemt. Je kunt je apart ‘verzekeren’ voor alleen schade of alleen diestal en verlies. Maar het kan ook voor beide.